تخم مرغ خوبه یا بد

حالت مطالعه
تخم مرغ خوبه یا بده

همون‌طور که میدونید تخم‌مرغ یکی از بهترین، سالم‌ترین و مغذی‌ترین خوراکی‌های روی کرۀ زمینه. از همه نظر کامله، همه چی داره، ویتامین، مواد معدنی، پروتئین، چربی، آنتی‌اکسیدان. خلاصه هر چی بگم کم گفتن. اگه بدنسازی کار می‌کنی یا هر ورزش دیگه‌ای، قطعاً مربیت بهت گفته روزی مثلاً ۱۰ ۱۵ تا تخم‌مرغ بخور یا شایدم بیشتر. بعضیا میگن همرو با زرده بخور، بعضیا میگن یکی دو تا زرده بخور و بقیش سفیده باشه و کلی دستورالعمل دیگه. خیلی‌ها هم هستن که میگن حتی سفیده هم کم بخور. جالب اینجاست که بین دانشمندان هم همینطوریه، بعضیا میگن تخم‌مرغ خوبه، بعضیا میگن بده و کلی جرو بحث سرش شده و هر روز یه حرفی بیرون اومده. البته مهمه که بدونید تقریباً اکثر مقالات علمی‌ بیشتر از ۴ تا تخم‌مرغ در روز رو بررسی نکردن. ولی همون‌طور که خیلیاتون میدونید بعضیا روزی ۱ شونه تخم‌مرغ هم میخورن. توی این کلیپ می‌‌خوایم این موضوع رو یک بار برای همیشه از نظر علمی بررسی کنیم تا بدونیم تکلیف چیه. بالاخره چقدر باید تخم‌مرغ بخوریم تا هم عضله بسازیم، هم ضرری برامون نداشته باشه.

تخم مرغ خوبه یا بد؟!

برای جواب دادن به این سؤال باید ببینیم اصلاً توی تخم‌مرغ چی هست. اگه تخم‌مرغ رو به دو قسمت سفیده و زرده تقسیم کنیم، می‌بینیم که همۀ اون موادی که میتونه احتمالاً ضررآفرین باشه و باعث افزایش کلسترول شما بشه توی زرده است. چون توی سفیده نه چربی هست، نه کلسترول و تقریباً فقط پروتئین داره و آب و اگه ۳۰ تا هم روزی سفیده بخورید مشکل خاصی براتون ایجاد نمیشه. چون نهایتاً میشه ۱۲۰ گرم پروتئین که اصلاً نمیتونه مشکلی براتون ایجاد کنه. البته بهتره این مقدار سفیده نخورید و از غذاهای دیگه‌ای هم برای وارد کردن پروتئین به بدنتون استفاده کنید. اما باید بدونید که یه شونه سفیدۀ تخم مرغ در روز هم نمیتونه مشکلی ایجاد کنه.

محتویات تخم مرغ

در رابطه با زرده باید گفت که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم کلسترول داره و یکی از منابع غنی کلسترول موجود روی کرۀ زمینه. انجمن قلب آمریکا گفته که اگه میخواید قلب سالمی داشته باشید، باید روزانه کمتر از ۳۰۰ میلی‌گرم کلسترول وارد بدنتون بشه. پس میشه از این موضوع متوجه شد که نباید بیشتر از روزانه ۲ عدد زردۀ تخم‌مرغ بخوریم.

اما بعداً معلوم شد که این توصیه آنچنان هم قطعی نیست. مثلاً مقالاتی که خوردن ۳ عدد تخم‌مرغ رو در روز بررسی کردن، متوجه شدن که تأثیری بر کلسترول خون افراد نداشته. یه مقالۀ جالب هم نشون داده که یه مرد ۸۰ ساله که روزی ۲۵ تا تخم‌مرغ میخورده کلسترول خونش در حد طبیعی بود. اینا نشون میده که زردۀ تخم‌مرغ میتونه آثار متفاوتی روی کلسترول افراد مختلف بزاره.

پس در کل میشه گفت اگه بدنسازید یا علاقۀ خاصی به تخم‌مرغ دارید و میخواید کلی تخم‌مرغ در طول روز بخورید، محض احتیاط، دیگه بیشتر از ۳ تا زرده در روز نخورید و بقیۀ تخم‌مرغ‌هاتونو بدون زرده بخورید.

اما اگه بخواید ایده‌آل عمل کنید و دیگه صد درصد از سلامتی خودتون مطمئن بشید، بهترین کار اینه که از این تناقض‌ها فاصله بگیریم و هر ۳ تا ۶ ماه یه بار برید یه آزمایش خون بدیم و از کلسترول یا چربی خونتمون مطلع بشیم. اگه در حد طبیعی بود، میتونیم با خیال راحت با همون فرمون جلو برید یا حتی تعداد زرده‌هایی که در روز میخوریم رو بیشتر هم بکنیم، اما اگه زیاد بود، باید زردۀ کمتری بخوریم و به بقیۀ چیزهایی که در روز می‌خوریم هم توجه کنیم تا کلسترول و چربی خونمون بیاد پایین.

اگر در داشتن یک رژیم غذایی مناسب که برای سلامتی شما مفید است دچار مشکل شده اید، با آقای بدنساز تماس بگیرید تا بهترین برنامه ها و مشاوره های تغذیه ای را تجربه کنید. می توانید در کنار رژیم غذایی، برنامه های تمرینی نیز اجرا کنید تا هر چه زودتر به بدنی سالم و زیبا برسید. منتظر تماس شما هستیم. 
دریافت برنامه تماس با آقای بدنساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *