تفاوت کالری و کیلوکالری

حالت مطالعه
تفاوت کالری و کیلوکالری

کالری، شاخصی برای سنجش انرژی است. کالری به مقدار انرژی موجود در غذا و نوشیدنی‌ها یا مقدار انرژی که در خلال تمرین می‌سوزانید اشاره دارد. در کشورهای گوناگون از واحدهای انرژی متفاوتی برای تعیین میزان انرژی موجود در مواد غذایی استفاده می‌شود که عبارتند از کیلوکالری (kcal) و کیلوژول (kJ). به دلیل همین تفاوت‌های موجود در واحدهای سنجش انرژی، ممکن است هنگام شمارش کالری موجود در یک غذا یا نوشیدنی دچار اشتباه شوید.

در این مقاله توضیح می‌دهیم که کالری، کیلوکالری و کیلوژول چه هستند و چگونه باید آنها را به یکدیگر تبدیل کنیم.

تفاوت کالری و کیلوکالری، ژول و کیلوژول

در کشور ما (ایران)، کابری موجود بر فهرست مواد غذایی محصولات به صورت کالری نوشته می‌شود. به طور کلی، کالری را به دو صورت می‌نویسند: با سی کوچک (calorie) و با سی بزرگ (Calorie) که به آنها به ترتیب کالری کوچک و بزرگ می‌گوییم. کالری کوچک میزان انرژی مورد نیاز برای افزایش ۱ درجه‌ای دمای ۱ گرم آب می‌باشد، و کالری بزرگ میزان انرژی مورد نیاز برای افزایش ۱ درجۀ سانتی‌گرادی ۱ کیلوگرم (۱۰۰۰گرم) آب است. از آنجایی که کالری کوچک بسیار اندک است و در بدن انسان انرژی خاص و قابل شمارشی نمی‌باشد، از آن بیشتر در علوم شیمی و فیزیک استفاده می‌شود. چرا که این علوم با انرژی‌های بسیار کوچک و ناچیز نیز سر و کار دارند. اما در رابطه با بدن انسان اینگونه نیست. بنابراین در بدن انسان و روی مواد غذایی همواره از کالری بزرگ (کیلوکالری) استفاده می‌شود که معادل هزار کالری کوچک است. اما به دلیل آنکه در عامیانه اینگونه جا افتاده است که انرژی موجود بر روی محصولات غذایی را به صورت کالری بیان می‌کنند، بهتر است شما هم آن‌را کالری بنامید (اما در ذهن‌تان باید بدانید که این کالری همان کیلوکالری است یا کالری با سی بزرگ است).

بیایید امتحان کنیم، برای مثال روی موزی برچسبی زده شده و نوشته ۱۰۵ کالری. خب، همان‌طور که گفتم، این کالری همان کیلوکالری است که در عامیانه همان کالری نامیده می‌شود.

بنابراین، هر چه در طول روز در رابطه با میزان کالری مصرفی و میزان کالری که باید هنگام فعالیت ورزشی بسوازنید صحبت می‌کنیم، منظورمان همان کیلوکالری است که به صورت «کالری» بیان می‌شود.

کالری موجود در یک موز

حال، ممکن است روی محصولی عبارت کیلوژول نوشته شود، مخصوصاً اگر آن محصول آمریکایی باشد. چگونه باید آن‌را به کالری تبدیل کنیم؟ چارۀ کار عدد ۱۸/۴ است. باید بدانید که ۱ کیلوکالری برابر است با ۱۸/۴ کیلوژول یا ۴۱۸۴ ژول

برای تبدیل کالری به کیلوژول، باید عدد ۱۸/۴ را در آن ضرب کنید و بلعکس برای تبدیل کیلوژول به کالری باید آن‌را بر ۱۸/۴ تقسیم کنید.

برای مثال، انرژی موجود در موز بالا که ۱۰۵ کالری (کیلوکالری) داشت، معادل ۴۳۹ کیلوژول است که حاصل‌ضرب عدد ۱۸/۴ در ۱۰۵ می‌باشد.

خلاصه: در رابطه با فعالیت ورزشی و تغذیه، کیلوکالری و کالری یک معنا دارند. کالری‌های موجود در یک غذا ممکن است به صورت کیلوژول نیز نشان داده شود. در این حالت می‌توانید با استفاده از عدد طلایی ۱۸/۴ آن را به کیلوکالری تبدیل کنید.   

اگر در داشتن یک رژیم غذایی مناسب که برای سلامتی شما مفید است دچار مشکل شده اید، با آقای بدنساز تماس بگیرید تا بهترین برنامه ها و مشاوره های تغذیه ای را تجربه کنید. می توانید در کنار رژیم غذایی، برنامه های تمرینی نیز اجرا کنید تا هر چه زودتر به بدنی سالم و زیبا برسید. منتظر تماس شما هستیم. 
دریافت برنامه تماس با آقای بدنساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *