درد بخش پایین کمر و یوگا

حالت مطالعه
درد کمر و درمان آن با یوگا

اگر هرازگاهی یا همیشه دردی را در بخش پایین کمر خود دارید باید بدانید که شما تنها نیستید. درد قسمت تحتانی کمر بسیار شایع است، به ویژه هنگامی که سن زیاد می‌شود. شغل هایی که مستلزم نشستن های طولانی مدت هستند، این درد را بدتر نیز می کنند. وقت گذاشتن برای اجرای یک برنامه کششی منظم می تواند در جلوگیری و تسکین این دردها بسیار مؤثر باشد.

بخش پایینی کمر در واقع همان قسمتی است که ۵ مهره کمری ستون مهره ها قرار دارند و یک قوس را درست در بالای ساکروم ایجاد می کنند. محل ایجاد درد می تواند از هر بخش مرتبط با این مهره ها آغاز شود (برای مثال، دیسک های نرم بین مهره ها، اعصاب مجاور، عضلات حمایتی، و یا لیگامان ها).

یوگا می تواند با قوی کردن بخش های ضعیف و کشش بخش هایی که سفت شده اند، به پیشگیری و درمان درد بخش پایین کمر کمک کند. یک تمرین یوگای منظم که شامل انواع حرکت هایی است که ستون فقرات را درگیر می کند، گزینه مناسبی برای حفظ سلامتی ستون فقرات در طول زمان است.

حرکت های زیر به شما کمک می کنند تا از بروز درد بخش پایین کمر پیشگیری کنید. به یاد داشته باشید که اگر کمر شما درد می کند ابتدا به پزشک خود مراجعه کنید و از محل شروع این درد باخبر شوید و از پزشک خود درباره فعالیت های ورزشی اجازه بگیرید تا مطمئن شوید که حرکت های زیر برای شما آسیب زا نیستند.

تیلت لگن

به پشت دراز بکشید. اگر در این حالت راحت نیستید می توانید این حرکت را در حالی که به دیوار تکیه داده اید اجرا کنید. سپس مطابق شکل زیر به آرامی لگن خود را به جلو و عقب تکان دهید (انگار که می خواهید کمر خود را به طور کامل روی زمین قرار دهید و قوس آن را از بین ببرید و دوباره به حالت اول برگردید).

این حرکت را ۱۰ تا ۱۵ نوبت اجرا کنید و در نهایت از احساس از بین رفتن خستگی و کاهش درد بخش پایین کمر خود شگفت زده خواهید شد.

 کشش گربه
(Chakravakasana یا Cat-Cow)

به صورت چهار دست و پا قرار بگیرید. سپس با چرخش لگن و کل کمر خود سعی کنید کمر و سر خود را خم و باز کنید. این حرکت باعث تقویت عضلات مرکزی بدن شما نیز می شود و به ویژه برای افرادی که ساعات زیادی در روز را به نشستن می گذرانند مفید است.

این حرکت را ۵ تا ۱۰ نوبت اجرا کنید (البته اگر دوست داشتید می توانید بیشتر هم اجرا کنید).

کشش بالاسانا
(Balasana)

در ابتدا باید گفت این حرکت برای بعضی از کمردردها خوب نیست (برای مثال، کسانی که فتق یا بیرون زدگی دیسک دارند). بنابراین قبل از اجرای آن با دکتر خود مشورت کنید. بازوهای شما باید کنار بدن باشد و در روبروی بدنتان قرار گیرند و کشیده شوند. در حدّ ۱۰ تنفس در همین حالت بمانید و به حالت اول برگردید. این حرکت را ۵ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

چرخش روی صندلی

روی یک صندلی بنشینید و به آرامی به چپ و راست بچرخید. برخی از افراد نباید این حرکت را اجرا کنند و همان طور که گفته شد، اگر درد زیادی در کمر خود دارید حتماً به پزشک مراجعه و اجازه تمرین ورزشی را از او بگیرید. چرخاندن ستون فقرات برای انعطاف آن بسیار مفید است. چرخش را به آرامی اجرا کنید و سعی نکنید با زور کمرتان را بیش از حد بچرخانید. به هنگام چرخش نفس خود را بیرون دهید و هنگام قرارگیری در موقعیت عادی نشستن نفس بگیرید.

در پایان باید گفت بخش اعظم دردهای کمر عضلانی هستند و با تمرین های ورزشی و مصرف برخی داوهایی که دکتر تجویز می کند به طور کامل خوب می ‌‌شوند. اما اگر درد کمر شما زیاد است و عضلانی نیست باید مراقب آن باشید و با پزشک خود همواره در تماس باشید و از نکاتی که می گوید پیروی کنید تا روز به روز بهتر شوید. حرکت های فوق را تنها در صورتی اجرا کنید که دردی در کمر خود ندارید و می خواهید از کمردرد در آینده پیشگیری کنید. اگر هم کمر درد دارید و می خواهید این حرکت ها را اجرا کنید حتماً از پزشک خود اجازه بگیرید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

لوگوی کامل آقای بدنساز
اگر در داشتن یک رژیم غذایی مناسب که برای سلامتی شما مفید است دچار مشکل شده اید، با آقای بدنساز تماس بگیرید تا بهترین برنامه ها و مشاوره های تغذیه ای را تجربه کنید. می توانید در کنار رژیم غذایی، برنامه های تمرینی نیز اجرا کنید تا هر چه زودتر به بدنی سالم و زیبا برسید. منتظر تماس شما هستیم. 
دریافت برنامه تماس با آقای بدنساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *