رنگ ادرار و وضعیت مایعات بدن

حالت مطالعه
رنگ ادرار و مایعات بدن

نزدیک به ۷۰ درصد از وزن بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد. آب نقش بسیار مهمی در سلامتی و موجودیت انسان دارد، زیرا این مایعات بدن هستند که مواد غذایی را به سلول‌ها و بافت‌های گوناگون می‌رسانند و بدون آب و مایعات بدن، انسان قادر به زیستن نیست. بنابراین، باید همواره به مقدار کافی مایعات نوشید تا بدن بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد و دچار بیماری نشود. کم‌آبی یا نخوردن کافی مایعات در همۀ افراد رایج است، اما ورزشکاران به دلیل تعرق بیشتر، بیشتر در معرض کم‌آبی قرار دارند. 

اما از کجا باید فهمید که بدن‌مان دچار کم‌آبی شده یا خیر؟ 

خیلی از افراد احساس تشنگی را ملاک کم‌آبی بدن خود می‌دانند و مایعاتی نمی‌نوشند مگر آنکه تشنگی به سراغ‌شان بیاید. اما باید گفت که شما خیلی قبل‌تر از آنکه احساس تشنگی کنید، دچار کم‌آبی شده‌اید و بنابراین بهتر است قبل از احساس تشنگی مایعات بنوشید. به ویژه ورزشکاران هرگز نباید اجازه دهند که تشنگی به سراغ‌شان بیاید، زیرا بر عملکرد ورزشی آنها تأثیر منفی دارد. 

یکی از بهترین شاخص‌های تعیین وضعیت مایعات بدن، رنگ ادرار است. رنگ ادرار فردی که مایعات کافی نوشیده است، شفاف و روشن است، و هر چه از میزان مایعات بدن کم شود و فرد دچار کم‌آبی گردد، رنگ ادرار او تیره‌تر خواهد شد. بنابراین، می‌توانید با رنگ مایعات خود، تشخیص دهید که وضعیت مایعات بدن شما چگونه است. در شکل روبرو، رنگ‌های ادرار و وضعیت آبرسانی مربوطه آورده شده است. از آن استفاده کنید تا از وضعیت آب‌رسانی بدن خود مطلع شوید. لازم به ذکر است که همواره تلاش کنید رنگ ادرارتان به سمت تیرگی نرود، زیرا بر سلامتی و عملکرد ورزشی شما تأثیری منفی می‌‌گذارد. 

رنگ ادرار و مایعات بدن
اگر در داشتن یک رژیم غذایی مناسب که برای سلامتی شما مفید است دچار مشکل شده اید، با آقای بدنساز تماس بگیرید تا بهترین برنامه ها و مشاوره های تغذیه ای را تجربه کنید. می توانید در کنار رژیم غذایی، برنامه های تمرینی نیز اجرا کنید تا هر چه زودتر به بدنی سالم و زیبا برسید. منتظر تماس شما هستیم. 
دریافت برنامه تماس با آقای بدنساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *