شاخص توده بدنی (BMI) و اهمیت آن برای ورزشکاران

حالت مطالعه
ترکیب بدنی ورزشکاران

شاخص تودۀ بدنی چیزی است که به ما دیدی کلی از وضعیت بدنمان می دهد. در این مقاله برای شما یک محاسبه گر برای تعیین شاخص توده بدنی گنجانده شده است و در ادامه از معایب تعیین شاخص بدنی (BMI) برای ورزشکاران صحبت شده است. در نهایت راه حلی مطرح شده است تا ورزشکاران بتوانند پیشرفت تمرینی خود را با آن بسنجند و زودتر به نتایج مورد نظر خود دست پیدا کنند.

وقتی به کاهش وزن فکر می‌کنید یا می‌خواهید بدانید که وضعیت سلامتی بدنتان در چه حال است، احتمالاً دو کار را انجام می‌دهید. یا روی وزنه می‌روید و یا شاخص توده بدنی (BMI) خود را به دست می‌آورید. برای محاسبه شاخص توده بدنی (BMI) کافی است تا قد خود را به سانتی متر و وزن خود را به کیلوگرم در جدول زیر وارد کنید و دکمه محاسبه را فشار دهید.



BMI Calculator


محاسبه گر شاخص توده بدنی

قد خود را وارد کنید:

وزن خود را وارد کنید:

شاخص توده بدنی شما برابر است با: ?

شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از ۱۸٫۵ به معنای این است که شما کسر وزن دارید. بنابراین باید به وزن خود بیافزایید. برای این منظور توصیه می‌شود که به یک متخصص ورزشی و تغذیه‌ای کارآزموده رجوع کنید.
شاخص توده بدنی (BMI) بین ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ به معنای این است که وزن شما نسبت به قدتان ایده آل است. همین روند را ادامه دهید تا از خطرات احتمالی که سلامتی شما را تهدید می‌کنند دور باشید.
شاخص توده بدنی (BMI) بین ۲۵ تا ۲۹٫۹ به معنای این است که شما مقداری اضافه وزن دارید. اگر با برنامه تمرینی و تغذیه‌ای مناسب این مقدار وزن زیادی را کم کنید، خیلی بهتر است. برای این منظور توصیه می‌شود که به یک متخصص ورزشی و تغذیه‌ای کارآزموده رجوع کنید.
شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از ۳۰ به معنای آن است که شما بسیار چاق هستید و اگر وزن خود را کمتر نکنید، سلامتی شما به خطر می‌افتد. برای این منظور توصیه می‌شود که به یک متخصص ورزشی و تغذیه‌ای کارآزموده رجوع کنید.

 

توجه داشته باشید که این محاسبات برای افراد بالای ۱۸ سال است

اما واقعیت این است که این روش‌ها چیزی درباره سلامتی بدنتان به شما نمی‌گوید، چرا که وزن و شاخص توده بدنی (BMI) تنها وزن شما را با یک استاندارد مقایسه و نتیجه را به شما اعلام می‌کنند، در حالی که اهداف فردی و میزان ورزش و توده عضلانی، چربی و … را نشان نمی‌دهند. وقتی می‌خواهید به سمت سلامتی گام بردارید، به احتمال زیاد خواهان کاهش چربی و افزایش عضله هستید. اما شاخص توده بدنی (BMI) و وزن بین عضله و چربی تفاوتی قائل نمی‌شوند. پس چه کار باید کرد؟ چاره آنالیز ترکیب بدنی (BODY COMPOSITION ANALYSIS) است. آنالیز ترکیب بدنی روشی است که اجزای تشکیل دهنده بدن را شرح می‌دهد و بین چربی، پروتئین، مواد معدنی، آب تمایز قائل می‌شود و درنهایت نمایی از سلامتی شما را نشان می‌دهد. روش های مختلفی برای تعیین ترکیب بدنی افراد وجود دارد (برای مثال، چین پوستی، محیط اندام، وزن هیدروستاتیک، DXA، روش آنالیز مقاومت بیوالکتریکی و …). اما یکی از ساده ترین و دقیق ترین روش ها روش آنالیز ترکیب بدنی با استفاده از دستگاه های امپدانس بیوالکتریکی است.

دستگاه تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریکی

آنالیز ترکیب بدنی چیست؟

آنالیز ترکیب بدنی برای توصیف درصد چربی، استخوان، آب و عضله بدن انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو نفر همجنس که وزن مساوی دارند از یکدیگر متمایز هستند، چراکه ترکیب بدنی متفاوتی دارند.

آنالیز ترکیب بدنی و رشد، اجزای کلیدی سلامتی افراد هستند. شیوع چاقی در کودکان و نوجوانان اهمیت دانستن میزان چربی بدن را در کوتاه مدت و بلند مدت برجسته می‌سازد.

چرا باید بین عضله و چربی تمایز قائل شد؟

متخصصین سلامت در سرتاسر جهان توافق کرده اند که چربی بیش از حد عامل خطرزای بسیار جدی است. مشکلاتی از قبیل فشارخون بالا، چربی خون افزایش یافته (چربی‌ها و کلسترول)، دیابت، بیماری قلبی عروقی، مشکلات تنفسی، بیماری کیسه صفرا و بسیاری از مشکلات دیگر با چاقی در ارتباط هستند.

داشتن چربی کمتر برای سلامتی مهم است. با وجود این، لاغر شدن به تنهایی باعث کاهش خطرات نمی‌شود (البته منظور از لاغر بودن در اینجا، وزن کمتر از مقدار تعیین شده از جداول سن-قد-وزن است)، و در عین حال باید به فکر افزایش عضله نیز بود تا میزان سلامتی تا حد زیادی بهبود یابد.

بنابراین، اگر ورزشکار هستید دیگر با ترازو و شاخص توده بدنی (BMI) کار نکنید و به جای آن از دستگاه‌های آنالیز ترکیب بدنی که در بیشتر کلینیک‌های پزشکی موجود است استفاده کنید تا از میزان چربی و عضله خود مطلع شوید.  

اگر به دنبال بهترین راه برای کاهش و افزایش وزن خود هستید، بهترین راه، تماس با آقای بدنساز و گرفتن برنامه تمرینی و غذایی است. با علم تمرین کنید تا هرچه زودتر به نتیجه‌ای که لایق آن هستید برسید. برای گرفتن برنامه و تماس با ما دکمه‌های زیر را فشار دهید. بی صبرانه منتظر شما هستیم.

دریافت برنامه تماس با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *