مرور کامل استروئید سوستانون

حالت مطالعه
مرور کامل استروئید سوستانون

سوستانون یکی از استروئیدهای پرمصرف در دنیای بدنسازی است. افراد زیادی برای افزایش حجم عضلات خود از این استروئید استفاده می کنند. همچنین، از آنجایی که این استروئید، ترکیبی از چند استروئید گوناگون است، خیلی ها از آن به عنوان قدرتمندترین استروئید موجود نام می برند. با وجود این، این افراد از نحوه مصرف، عوارض، شرکت های سازنده و راه های جلوگیری از عوارض ناشی از مصرف سوستانون آگاهی ندارند. در کلیپ جامع زیر به همه این موارد می پردازیم و استروئید سوستانون را به شکلی کامل و جامع مرور می کنیم. همچنین، در ادامه متن نیز می توانید توضیحات کلیپ را به شکل متنی دنبال کنید.

مقدمه

تقریباً همه استروئیدها علاوه بر داشتن خواص آنابولیکی، خواص آندروژنیکی نیز دارند. به همین دلیل است که به آنها استروئیدهای آنابولیکی-آندروژنیکی می گویند. این بدان معنا است که استروئید مورد نظر در قبال کارهای مثبت یا آنابولیکی که برای بدن انجام می دهد (مثل افزایش عضله)، چه میزان آثار زیان باری برای بدن دارد. همان طور که در جدول شکل زیر مشاهده می کنید، خواص آنابولیکی و آندروژنیکی استروئید سوستانون، هر دو ۱۰۰ هستند (یعنی نسبت آنابولیکی به آندروژنیکی این دارو ۱ است). این بدان معنا است که اگر ۱۰۰ واحد آثار مثبت یا آنابولیک دارد، تقریباً به همان میزان (۱۰۰ واحد) عوارض نیز به دنبال دارد. بنابراین، چیزی که تا اینجا باید بدانید این است که این دارو (سوستانون) دارویی نسبتاً غیرایمن به حساب می آید. همچنین، این استروئید فعالیت استروژنی متوسطی دارد که یعنی می تواند باعث بروز احتباس آب، احتباس چربی و ژنیکوماستی شود. البته احتباس آب و چربی برای افرادی که به دنبال افزایش حجم عضلات خود هستند، نکته مثبتی است، اما ژنیکوماستی یا نوک سینه در مردان از عوارض جانبی اصلی این دارو است که باید بدان توجه داشت. در ادامه راه های جلوگیری از این عوارض را خدمتتان ارائه می کنیم. فعالیت پروژسترونی این دارو نیز کم است و نیازی به بررسی ندارد.

جدولی نشان دهنده عوارض و فواید استروئید سوستانون

نحوه فروش استروئید سوستانون

همان طور که گفته شد، سوستانون یک داروی ترکیبی است. این استروئید ترکیبی به شکل آمپول به فروش می رسد و محلول در چربی است. باید توجه داشته باشید که این دارو به شکل قرص عرضه نمی شود. آمپول این دارو به شکل ۱۰۰ میلی گرم و ۲۵۰ میلی گرم به فروش می رسد. به طور کلی، در رشته های ورزشی و به خصوص بدنسازی افراد بیشتر از ۲۵۰ میلی گرم آن استفاده می کنند. بنابراین، در ادامه نیز آمپول ۲۵۰ میلی گرم این دارو را بررسی می کنیم. البته توجه داشته باشید که همه مواردی که در ادامه ذکر می شود، درباره آمپول ۱۰۰ میلی گرم آن نیز صدق می کند، اما نه با شدت آمپول ۲۵۰ میلی گرمی سوستانون.

دوز استروئید سوستانون، 100 و 250 میلی گرمی

سوستانون، استروئیدی ترکیبی

سوستانون ۲۵۰، ترکیبی از چهار تستوسترون با استر گوناگون است: تستوسترون پرپیونات، ۳۰ میلی گرم؛ تستوسترون فنیل پرپیونات، ۶۰ میلی گرم؛ تستوسترون ایزو کاپروآت، ۶۰ میلی گرم؛ تستوسترون دکانوآت، ۱۰۰ میلی گرم. بنابراین، روی هم می شود ۲۵۰ میلی گرم. این مقدار را در روغن حل می کنند و در آمپول های ۲۵۰ میلی گرمی به فروش می رسانند. همچنین در شکل زیر، مواد و مقادیر موجود در تستوسترون سوستانون ۱۰۰ میلی گرمی را نیز مشاهده می کنید.

محتوای داخل استروئید سوستانون

آیا سوستانون ترکیبی قدرتمند است؟

همان طور که گفته شد، خیلی از افراد به دلیل ترکیبی بودن این دارو، فکر می کنند که این داروی قویی است. اما اصلاً اینگونه نیست. بنابراین، اگر شما این دارو را با ۲۵۰ میلی گرم تستوسترون سایپیونات یا پرپیونات مقایسه کنید، هیچ تفاوتی را در نتایج حاصله مشاهده نخواهید کرد. اما ویژگی مثبت این دارو برای افرادی است که به دلیل بیماری حتماً باید از استروئیدهای آنابولیکی استفاده کنند. این افراد می توانند با مصرف این دارو در زمان های تکرار استروئید، کمی وقفه بیاندازند. برای مثال، به جای اینکه با استفاده از داروی استروئیدی دیگر، هر هفته چندین بار برای دریافت دوز به تزریقاتی مراجعه کنند، با مصرف این دارو این زمان به ۲ تا ۳ هفته می رسد. علت آن هم کنداثر بودن داروی سوستانون است. اما، این موضوع در ورزشکاران و به خصوص در بدنسازان مزیت آنچنانی ندارد، زیرا آن ها معنمولاً تزریق های روزانه ای دارند و بابت تزریق دارو با وقفه های کم نگرانی ندارند. همچنین، سوستانون در مقایسه با همان دوز از داروهای مشابه (سایپیونات، پرپیونات و …) گران تر است، حال آنکه نتیجه حاصل از یک میزان دوز آن ها مثل هم است، موضوعی که باعث می شود تا خیلی از ورزشکاران به جای استفاده از سوستانون، از سایر داروهای مشابه آن استفاده کنند.

تاریخچه سوستانون

سوستانون، تاریخچه طول و درازی ندارد. تنها این را بدانید که در اوایل دهه ۱۹۷۰، شرکت اُرگانون، سوستانون ۲۵۰ را تولید و روانه بازار کرد. اما فروش این دارو در خود کشور سازنده (ایالات متحده امریکا) از همان لحظه تولید دارو تا همین لحظه، ممنوع بوده است. البته امروزه شرکت اُرگانون به شرکت مرک-ام-اس-دی تبدیل شده است و تحت عنوان شرکت جدید تولید و به کشورهای درجه دو و سه فروخته می شود.

تاریخچه ساخت استروئید سوستانون

عوارض جانبی سوستانون

همان طور که در شکل زیر مشاهده می کنید، عوارض جانبی این دارو را در کل به پنج دسته تقسیم کرده ایم. البته باید بدانید که عوارض این دارو و سایر داروهای استروئیدی تنها به این موارد محدود نمی شود و می تواند موارد دیگری را نیز شامل شود که بعضاَ ناشناخته اند.

عوارض استروژنیک

همان طور که گفته شد، این دارو فعالیت استروژنی متوسطی دارد و بنابراین می تواند باعث احتباس آب، احتباس چربی و ژنیکوماستی (نوک سینه در مردان) شود. احتباس آب و چربی ناشی از این دارو باعث شده است تا از این دارو برای دوره های حجم استفاده شود. بنابراین، این احتباس آب و چربی چیزی نیست که به دنبال برطرف کردن آن باشیم، زیرا مزیت مثبت این دارو به حساب می آید. اما ژنیکوماستی، عارضه ای بسیار نگران کننده است که باید بدان توجه شود. برای جلوگیری رخداد ژنیکوماستی، دو راه حل وجود دارد: ۱

  1. استفاده از داروهای ضداستروژن، مانند کلومیفن سیترات و کلومیفن سیترات، که تا حد زیادی – و نه صد درصد – از بروز ژنیکوماستی جلوگیری می کنند. البته باید گفت داروهای ضد استروژن علاوه بر آنکه جلوی ژنیکوماستی را می گیرند، احتباس آب و چربی ناشی از این دارو را نیز کاهش می دهند که نکته ای منفی برای افزایش حجم عضلانی است.
  2. استفاده از داروهای مسدودکننده یا مهارکننده‌ی آروماتاز، مثل آریمیدکس (آناستروزول) که بیش از داروهای ضد استروژن از رخداد ژنیکوماستی جلوگیری می کنند. با وجود این، استفاده از داروهای مهارکننده آروماتاز بیش از داروهای ضد استروژن باعث کاهش احتباس آب و چربی می شوند. بنابراین، استفاده از این دارو با آنکه تا حد بسیار زیادی جلوی ژنیکوماستی را می گیرد، اما تا حد زیادی هم از افزایش حجم ناشی از این دارو جلوگیری می کند.
  • نکته: تستوسترون های طبیعی با استرهای گوناگون، هیچ کدام عوارض قلبی عروقی زیادی ندارند. بنابراین، استفاده از سوستانون نیز عوارض قلبی خاصی ندارد. ولی استفاده از داروی آریمیدکس هنگام مصرف سوستانون می تواند باعث فشار زیاد بر قلب و عروق شود. بنابراین، استفاده از سوستانون با چالش های جدی مواجه است. بدین ترتیب که اگر از داروهای ضد استروژن استفاده کنید، تا حدودی دچار ژنیکوماستی می شوید. از سوی دیگر اگر از داروهای مسدودکننده آروماتازی استفاده کنید، احتمال ژنیکوماستی تقریباً به صفر می رسد، اما حجم عضلانی کمتر و فشار قلبی عروقی زیادتری را تجربه خواهید کرد.  

عوارض آندروژنیک

مردان

  • چرب شدن پوست
  • رشد موی بدن و صورت
  • تشدید ریش موی ارثی
  • آکنه

زنان

  • ضمخت شدن صدا
  • اختلال قاعدگی
  • تغییر پوستی
  • رشد موی صورت و بدن
  • تغییرات دستگاه تناسلی
  • نکته مهم: ریزش موی ناشی از این دارو اجتناب ناپذیر است. حتی اگر داروهایی مثل فیناستراید یا داتستراید برای مهار ریزش موی ناشی از این دارو مصرف کنید، باز هم تا حد زیادی دچار ریزش مو خواهید شد.

عوارض کبدی و قلبی

درباره کبد باید گفت که این دارو تأثیر خاصی روی کبد ندارد و از این بابت جای نگرانی نیست. درباره قلب و عروق نیز همان طور که گفته شد، این دارو نمی تواند تأثیر خیلی زیادی بر قلب و عروق داشته باشد. اما افزایش ال دی ال، کاهش اچ دی ال، هایپرتروفی بطن چپ و تغییرات فشار خون، از عواملی است که هرچند کم، اما بر اثر استفاده از این دارو می تواند رخ دهد. برای جلوگیری از این عوارض سه راهکار وجود دارد:

  1. در طول دوره استفاده از داروهای استروئیدی هموارد فعالیت ورزشی هوازی خود را انجام دهید تا قلب و عروق سالم تری داشته باشید.
  2. کلسترول، چربی های اشباع، و کربوهیدرات های ساده (مثل قندها) را در رژیم غذایی خود تا حد ممکن کاهش دهید.
  3. از مکمل هایی مثل روغن ماهی استفاده کنید یا مکمل هایی با فرمولاسیون طبیعی کلسترول- آنتی اکسیدان (مثل لیپید استابیل یا مشابه های آن)

عوارض تستوسترونی

مصرف سوستانون باعث سرکوب شدید تستوسترون تولیدی بدن می شود. اگر این کاهش شدید تستوسترون با پاکسازی نیز همراه نباشد، یک تا چهار ماه طول می کشد تا تستوسترون درون زاد بدن به حد طبیعی خودش برسد. البته این زمان بسته به دوز و مدت مصرف سوستانون متغیر است. اگر مدت و دوز مصرف این دارو خیلی زیاد باشد، حتی ممکن است تستوسترون بدن هرگز به حالت طبیعی برنگردد و سلول های سازنده تستوسترون از کار بیفتند. در عکس زیر، خلاصه ای از عوارض داروی استروئیدی سوستانون را مشاهده می کنید.

عوارض استروئید سوستانون

نکات مهم و دوز مصرفی

ابتدا درباره زمان مصرف این دارو باید گفت که زمان مشخصی ندارد. دوز مصرفی این دارو را در دو دسته می توان طبقه بندی کرد. البته توجه داشته باشید، به علت عوارض جانبی زیاد این دارو، مصرف این دارو به هیچ عنوان در زنان توصیه نمی شود و بنابراین دوز مشخصی نیز برای آن تعیین نشده است.

  1. افراد بیمار: مردان ۲۵۰ میلی گرم هر سه هفته یکبار بسته به نظر پزشک
  2. ورزشکاران: مردانی که به دنبال افزایش حجم عضلانی هستند، ۲۵۰ تا ۷۵۰ میلی گرم هر ۷ تا ۱۰ روز یکبار؛ مردانی که به دنبال کات بدن هستند، ۱۲۵ تا ۲۵۰ میلی گرم هر ۷ تا ۱۰ روز یکبار

مدت استفاده از این دارو نیز نوعاً ۶ تا ۱۲ هفته است. همچنین توجه داشته باشید که تزریق این دارو دردآور است و علت آن هم وجود پرپیونات در داخل آن است. این درد می تواند مانع استفاده از این دارو در خیلی از افراد شود. زیرا بعضی افراد بر اثر درد ناشی از آمپول دچار تب و مشکلات گوناگونی شود.در شکل زیر می توانید خلاصه ای از توضیحات فوق را مشاهده کنید.

دوز مصرف، بهترین زمان مصرف، زمانبندی مصرف استروئید سوستانون

شرکت های سازنده سوستانون

همان طور که در شکل زیر مشاهده می کنید، در حال حاضر چند شرکت در حال تولید داروی سوستانون هستند:

  1. شرکت جلفای لهستان سوستانون را تحت عنوان اُمنادرن تولید می کند که تقلبی آن بسیار زیاد است.
  2. شرکت یونیجن هونگ کونگ سوستانون را تحت عنوان تست کمپ ۲۵۰ و در ویال های چند دوزی ۱۰ میلی لیتری تولید می کند که صرفاً برای صادرات است و در خود هونگ کونگ اجازه فروش ندارد.
  3. بالکان مولداوی که سوستانون را تحت عنوان سوستامد و در آمپول های ۱ میلی لیتری تولید می کند.
  4. شرکت لندرلند پاراگوئه سوستانون را تحت عنوان دوراتستون و در آمپول های ۱ میلی لیتری تولید می کند.
  5. شرکت آلفا فارمای هند که سوستانون را تحت عنوان ایندوجکت ۲۵۰ و در آمپول های ۱ میلی لیتری و ویال های چند دوزی ۱۰ میلی لیتری تولید می کند.
  6. شرکت اینفار هند سوستانون را تحت عنوان سوستانون و در آمپول های ۱ میلی لیتری تولید می کند (برند مرک ام-اس-دی نیز روی آن حک شده است).
  7. شرکت آشیا فارما مالزی سوستانون را تحت عنوان سوستابولیک و در ویال های چند دوزی ۱۰ میلی لیتری تولید می کند.
شرکت های سازنده داروی سوستانون

نکته نهایی

خیلی ممنون از وقتی که برای خواندن این مطب گذاشتید. ما همه اطلاعات را در دسترس شما قرار دادیم و حالا نوبت شماست تا تصمیم گیری کنید. با توجه به عوارض این داروهای استروئیدی بهتر آن است که هرگز از این داروها استفاده نکنید. اما، اگر مسر به استفاده از این دارو ها هستید، حداقل به توصیه های ارائه شده عمل کنید تا بروز عوارض جانبی در بدن شما کمتر شود و بدن سالم تری داشته باشید.

اگر در داشتن یک رژیم غذایی مناسب که برای سلامتی شما مفید است دچار مشکل شده اید، با آقای بدنساز تماس بگیرید تا بهترین برنامه ها و مشاوره های تغذیه ای را تجربه کنید. می توانید در کنار رژیم غذایی، برنامه های تمرینی نیز اجرا کنید تا هر چه زودتر به بدنی سالم و زیبا برسید. منتظر تماس شما هستیم. 

دریافت برنامه تماس با آقای بدنساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *