بافت ادیپوز

حالت مطالعه
بافت ادیپوز چیست

بافت ادیپوز (بافت چربی) که محل ذخیره انرژی به شکل تری گلیسیرید است، از نوع پیوندی است. بافت ادیپوز در بدن نقش پوششی و عایقی دارد. این بافت از سلول های ادیپوسیت تشکیل می شود و در زیر پوست (بافت ادیپوز زیرپوستی) یا دور اندام ها (بافت ادیپوز احشایی) یافت می شود. شکل بالا، اسکن رنگی بافت ادیپوز یا چربی را نشان می دهد.

تعریف بافت ادیپوز و عملکرد آن

نام علمی چربی موجود در بدن، ادیپوز است که می تواند احشایی یا زیرپوستی باشد. اگرچه بسیاری از افرادی که رژیم می گیرند، خواهان کاهش چربی بدن خود هستند، اما چربی نقش بسیار مهمی در بدن دارد. برای مثال، بافت چربی مزایای زیر را دارد:

  • عایق: این بافت به عایق شدن بدن شما کمک می کند. این لایه عایق حرارتی در سرما بدن شما را گرم نگاه می دارد.
  • محافظت: این بافت اندام ها، استخوان و بافت های دگر بدن شما را پوشش می دهد و از آنها محافظت می کند.
  • منبع انرژی: بدن شما انرژی (کالری) اضافی را در بافت ادیپوز ذخیره می کند. هنگامی که زمان زیادی چیزی نخورده اید یا رژیم غذایی کاهش وزن گرفته اید، بدن شما انرژی ذخیره ای را آزاد می کند تا بتواند اعمال حیاتی خود را انجام دهد.
  • تولید هورمون: چند هورمون مهم، از جمله لپتین، توسط بافت ادیپوز شما تولید و ترشح می شوند. لپتین هورمونی است که پیام هایی برای قطع غذا خوردن ارسال می کند. این هورمون برای افرادی که رژیم می گیرند، بسیار مهم است.
انواع بافت چربی 

بافت های ادیپوز مختلفی در بدن شما وجود دارد. هر نوع بافت ادیپوز به طور متمایزی عمل می کند.

  • سفید. وقتی از چربی اطراف لگن، شکم یا باسن صحبت می کنیم، معمولاً منظورمان همان بافت ادیپوز سفید است. بافت ادیپوز سفید نقش منبع انرژی، عایق و حفاظتی بدن شما را بازی می کند.
  • قهوه ای. میزان کمی چربی معمولاً به صورت چربی قهوه ای است. چربی قهوه ای نقش ترموژنیک دارد. به این معنی که برای تولید حرارت، چربی می سوزاند. محققان در حال یافتن راهی هستند تا از چربی قهوه ای برای کاهش وزن استفاده کنند.
  • بژ. سلول های چربی بژهمان سلول های چربی قهوه ای هستند که درون بافت چربی سفید واقع شده اند.

میزان معینی از این بافت برای بدن بسیار مهم است. اما میزان بسیار زیاد چربی باعث چاقی می شود و شما را در معرض بیماری های بسیاری از قبیل بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲ و فشار خون قرار می دهد.

کنترل بافت چربی

اما چگونه بفهمیم که میزان چربی بدنمان کافی است یا خیر؟ چند راه خانگی، باشگاهی و کلینیکی برای این کار وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

برخی از روش های محبوب عبارتند از:

  • روش جذب سنجی اواج ایکس دوگانه (DXA) که در کلینیک های پزشکی و با یک متخصص کارآزموده اجرا می شود.
  • روش وزن کشی زیر آب: در آزمایشگاه های پیشرفته انجام می شود.
  • روش آنالیز امپدانس بایوالکتریکی که امروزه به صورت خانگی نیز می توان از آن استفاده کرد، چرا که نسخه های خانگی آن راونه بازار شده اند.
  • روش چین پوستی: در این روش با استفاده از کالیپر، چربی نقاط مختلف بدن شما سنجیده و میزان تقریبی چربی بدن شما را می گوید. اما این روش نیاز به یک متخصص کارآزموده دارد.
هر وقت که فهمیدید چه میزان چربی دارید، مشخص می شود که آیا باید کاهش وزن داشته باشید یا وزن خود را حفظ کنید.
لوگوی کامل آقای بدنساز
به عنوان توصیه ای عمومی، سعی کنید چربی رژیم غذایی خود را به صورت متعادل مصرف کنید تا دچار افزایش چربی در نقاط مختلف بدن خود نشوید. اگر چربی اضافی دارید، با آقای بدنساز تماس بگیرید تا در کمترین زمان ممکن برنامه غذایی و تمرینی مخصوص شما برای شما تهیه شود و به زودی به اندام ایده آل خود برسید. موفقیت شما آرزوی ماست.
دریافت برنامه تماس با آقای بدنساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *