آیا فعالیت ورزشی شما را باهوش تر می کند؟!

حالت مطالعه
آیا فعالیت ورزشی شما را باهوش تر می کند؟!

باهوش بودن و داشتن قوّه استنتاج بالا، برای افرادی که احتمال مبتلا شدن به بیماری آلزایمر را دارند، موضوع مهمی است. مغز انسان همانند تمام اندام های بدن، بافتی پویا محسوب می شود که در تمام طول عمر بر اثر تغییرات محیطی و ژنی دچار تغییرمی شود. فعالیت ورزشی نیز یکی از این تغییرات محیطی است که در طول زمان ممکن است باعث تغییرات مثبتی بر مغز گردد. بیایید با آثار فعالیت ورزشی بر مغز  و باهوش شدن شروع کنیم. هنگامی که فعالیت ورزشی انجام می دهید، ضربان قلب و انقباض پذیری قلب شما بالا می رود. این افزایش ها سبب روانه شدن خون بیشتر و در نتیجه اکسیژن بیشتر به مغز شما می شود. اما پژوهش ها نشان داده که آثار فعالیت ورزشی بر مغز تنها محدود به اکسیژن رسانی بیشتر نیست و کارهای دیگری نیز انجام می دهد؛ از جمله افزایش هوش.

۱- تحریک سلول های جدید

فعالیت ورزشی باعث تقویت نوروژنز (رشد سلول های عصبی) می شود که می تواند با  زوال عقل -که با افزایش سن ایجاد می گردد- مبارزه کند. با افزایش سن، بدن تحلیل می رود و کم کم از بافت عضلانی کاسته می شود و مغز نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از راه های مقابله با این آثار بر مغز و در نتیجه کم شدن هوش (باهوش شدن)، یادگیری چیزهای جدید است. یکی از روش های یادگیری، یادگیری فضایی است که در ورزش صورت می گیرد و تأثیر بسیار زیادی بر مغز و رشد آن دارد. بنابراین سعی کنید با افزایش مطالعه، یادگیری فعالیت های ورزشی و نام فعالیت ها، روز به روز مغز خود را بیشتر درگیر کنید و  خود را باهوش کنید.

۲- بهبود وضعیت روانی

علاوه بر افزایش خون رسانی و اکسیژن رسانی به مغز، فعالیت ورزشی باعث ترشح مواد شیمیایی در مغز می شود که می تواند باعث افزایش احساس رضایت شما از زندگی و حالت روانی شما شود. به باشگاه بروید و تمرین کنید. سپس به منزل بروید و یک دوش چند دقیقه ای بگیرید. بهترین احساس دنیا را تجربه خواهید کرد. امتحانش ضرر نداره.

۳- تقویت حافظه

مشخص شده تنها یک هفته فعالیت ورزشی می تواند حافظه را تقویت کند. متخصصان بر این باور هستند که فعالیت بدنی باعث تحریک پروتئینی به نام عامل نوروتروفیک مشتق از مغز شود که به تنظیم حافظه و یادگیری فضایی افراد کمک می کند. علاوه براین، هر نوع ورزشی اصطلاحات ویژه خود را دارد (برای مثال در ورزش بدنسازی، هزاران اسم و نوع حرکت وجود دارد) که یادگیری آنها همانند یادگیری یک زبان جدید، مغز شما را فعال تر می کند و باعث یادگیری لغات بسیاری در ذهن شما در گذر زمان می شود. دوستان جدیدی پیدا می کنید و با آنها در رابطه با مسایل مختلف زندگی و ورزشی صحبت می کنید و چیزهای جدیدی می آموزید. همه اینها به سالم ماندن و فعال ماندن مغز شما کمک خواهد کرد. و شما را باهوش تر خواهد کرد. 

۴- افزایش سرعت عکس العمل

یک مطالعه مروری در سال ۲۰۱۰ نشان داد فعالیت ورزشی باعث افزایش توجه و سرعت پردازش می شود. در سال ۲۰۱۳ مشخص شد فعالیت بدنی می تواند با سرکوب پیام هایی که جلوی برخی تصمیم گیری ها را می گیرند، باعث افزایش سرعت عکس العمل شود. این موضوع در افراد سالمند بسیار مهم است. بسیاری از شکستگی هایی که سالمندان بر اثر زمین خوردن دارند، ناشی از کم بودن سرعت عکس العمل آنهاست. برای مثال اگر پای سالمندی به لبه جایی برخورد کند، نمی تواند با سرعت تعادل خود را حفظ کند و زمین می خورد و شکستگی لگن یا دیگر جاهای بدن رخ می دهد. این شکستگی ها باعث تحلیل رفتن مضاعف بدن آنها می شود، چراکه در دوره درمان باید بی حرکت باشند و بی حرکتی نیز دشمن بدن است.

۵- افزایش دایره لغات

تحقیقات در سال ۲۰۱۰ رابطه ای که گفته می شد فعالیت ورزشی باعث بهبود حفظ لغات می شود را تصدیق کرد. در آن مطالعه، شرکت کنندگانی آلمانی، در حالی که روی دوچرخه ثابت در حال پدال زدن بودند فرانسوی یاد گرفتند. نتیجه شگفت انگیز بود. افرادی که دوچرخه سواری می کردند و فرانسوی یاد می گرفتند در تمام تست هایی که از آنها گرفته شد بهتر از همتایان خود بودند که تنها فرانسوی یاد می گرفتند و فعالیت بدنی نداشتند.

بنابراین آیا تمرین شما را باهوش تر می کند؟

بله. یادگیری نیاز به انگیزش، پردازش، قضاوت و حافظه دارد. تمام این متغیرها با فعالیت ورزشی بهتر می شوند، چرا که سلول ها و ارتباطات مغزی بیشتر شکل می گیرند و شما را باهوش می کنند.

اما چه تمرینی برای مغز بهتر است؟

در ابتدا باید گفت که هر نوع فعالیت ورزشی از بی تحرکی بهتر است و هر میزانی از فعالیت ورزشی نیز مزایایی برای مغز و بدن شما دارد. اما پژوهش ها نشان داده اند همه چیز به ضربان قلب و جریان خون شما بستگی دارد، بنابراین به نظر می رسد که فعالیت ورزشی هوازی بهترین نوع تمرین باشد، چراکه ضربان و جریان خون را بالا می برد.
توصیه عمومی این است که در هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی هوازی با شدت متوسط انجام دهید. اما فعالیت بدنی در طول روز و فعالیت ورزشی هر چه بیشتر باشند، مزایای بیشتری برای بدن دارند. اما شمایی که فعالیت ورزشی مقاومتی (بدنسازی، کار با وزنه و …) و فعالیت هایی از قبیل تای چی و یوگا انجام می دهید هم مغز قوی تری نسبت به افرادی که تمرینی نمی کنند دارید و افراد باهوش هستید، زیرا معلوم شده  این ورزش ها مزایای شناختی بسیار زیادی برای مغز دارند.

در پایان باید گفت که فعالیت ورزشی با افزایش ضربان قلب و جریان خون باعث بهبود عملکرد مغز شما می شود و قدرت تصمیم گیری و عکس العمل شما را سریع تر می کند. بهترین فعالیت های ورزشی برای مغز عبارت است از فعالیت های هوازی. فعالیت های ورزشی مقاومتی نیز تأثیر زیادی بر مغز دارند، اما تأثیر آنها به اندازه فعالیت های ورزشی هوازی نیست. به طور کلی هر فعالیتی که اجرا می کنید، در آن باید ضربان قلبتان و جریان خونتان افزایش یابد تا مغز شما قوی تر شود. ورزشکار باشید و تندرست.           
لوگوی کامل آقای بدنساز
مغز نیز مانند تمام بافت های بدن می تواند تقویت شود. ورزش مغز، یادگیری است. یادگیری باعث افزایش پیوندهای بین نورونی مغز می شود. با فعالیت ورزشی مغز شما بیشتر درگیر می شود و با یادگیری اصطلاحات جدید ورزشی و تمرینی بیشتر می آموزید. ورزش کنید و هیچگاه ورزش را کنار نگذارید. ما برای ورزش شما برنامه داریم. منتظر شما هستیم. 
دریافت برنامه تماس با آقای بدنساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *